___________________________________

سیستم سرمایش فن و پد گلخانه

سیستم خنک‌کننده فن و پد از فن‌های تخلیه، پانل‌های مرطوب شونده (پد سلولزی)، مخازن ذخیره آب، پمپ‌های توزیع و جمع‌آوری آب روی پانل‌های مرطوب شونده (پدها) تشکیل شده که بنا به مشخصات فیزیکی، کاربردی و آب و هوایی هر فضا طراحی شده و ارائه می‌گردد. با مکش هوای بیرون سالن از پشت پدهای مرطوب شده توسط فن و حرکت آن در مسیر تا محل خروج از فن موجبات سرمایش و افزایش رطوبت سالن گلخانه فراهم می‌شود.

تصاویر اجزای سیستم فن و پد

مشخصات فنی، ابعاد و تصاویر فن ۱۴۰

نحوه عملکرد سیستم پد وفن:

پد سلولزی همراه با فن های تخلیه یک سیستم سرمایشی را تشکیل داده و تاثیرگذارترین روش برای خنک کردن فضاها در مناطق گرم و نیمه خشک می باشد. در سیستم پد و فن، آب با مکش پمپ به صورت پیوسته روی پدها ریخته شده و موجب مرطوب شدن پدها می شود. طی این فرآیند هوای گرم و خشک از پدهای سلولزی عبور می کند و به بیرون از سالن هدایت می شود.

هر چقدر منطقه گرم و خشک تر باشد سیستم پد و فن بهتر عمل کرده و عملکرد آن موثر می شود. از طرفی وقتی عناصر این سیستم درست انتخاب شود، نتیجه آن موثرتر می شود، پس در انتخاب و خرید سیستم پد فن بسیار دقت نمایید.

نحوه ی نصب پد و فن:

پدها در فریم های نگهدارنده مخصوص از جنس گالوانیزه یا آلمینیوم قرار می گیرند و روی دیوار سالن موردنظر (گلخانه، مرغداری یا هر فضای دیگری که احتیاج به خنک کردن دارد) در جهت باد مناسب قرار می گیرند تا کمکی به جریان طبیعی هوا در درون پدها باشد و فن ها در دیوار مقابل پد یعنی پشت به باد قرار می گیرند. در زیر پدها نیز قابی قرار می گیرد که هم به عنوان نگهدارنده پد می باشد و هم آب اضافی عبور کرده از پد را جمع آوری کرده و به مخزن ابتدایی برمی گرداند تا دوباره این آب سیرکوله شده و در سیستم جریان یابد.

فن های مورداستفاده در سایزهای ۱۰۰ و ۱۴۰ برای سالن های بزرگ و در سایزهای زیر ۱۰۰ برای فضاهای کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی فن ها:

فن های ۱۰۰ و ۱۴۰ با موتور سه فاز و دور ۱۴۰۰ می باشند. اغلب به سفارش مشتری می توان موتور تکفاز هم روی این فن ها تعبیه کرد. تیغه های فن های تخلیه ۶ پر بوده و از جنس استیل، فولاد ضدزنگ و یا پره فلزی با رنگ استاتیک می باشد. دبی هوای خروجی فن های تخلیه (اگزاست) سایز ۱۴۰، ۴۲۰۰۰ متر مکعب بر ساعت و سایز ۱۰۰، ۲۱۰۰۰ متر مکعب بر ساعت می باشد. موتور فن های اگزاست ۱٫۵ اسب بوده و با دور خروجی ۱۴۰۰ دور بر دقیقه کار می کنند. فن اگزاست در دو نوع وزنه ای و کلاچ دار موجود می باشند.

نوع دیگری از فن هایی که در گلخانه ها و مرغداری ها استفاده می شود کمکی به جریان داخل گلخانه ها و مرغذاری ها می شود فن های سیرکوله می باشند. فن های سیرکوله جهت گردش بهتر هوای داخل گلخانه و همگن کردن رطوبت داخل گلخانه (یکنواختی روطبت) مورد استفاده قرار می گیرد. این فن ها شعاع پرتابشان تا ۴۰- ۵۰ متر در حالت استاندارد می باشد و به همراه پد و فن مورداستفاده قرار می گیرند. فن های سیرکوله در زیر سقف گلخانه نصب شده و چون شکل ظاهری آن ها به شکل دایره می باشد معروف به سیرکوله هستند. فن های سیرکوله در سایزهای ۴۰، ۵۰ سانتی متر موجود می باشند. بدنه ی این فن ها از جنس استیل بوده ولی پره ها هم می تواند از جنس استیل و هم از جنس فلز با رنگ استاتیک باشند. فن ها در انواع ۵ پر و ۶پر موجود هستند. دبی هوای خروجی این فن ها سایز ۴۰- ۵۳۰۰ مترمکعب بر ساعت و سایز ۵۰- ۶۳۰۰ مترمکعب بر ساعت می باشد. موتور فن های سیرکوله نیز تکفاز و سه فاز با دور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

نحوه انتخاب تعداد فن ها برای گلخانه

تعداد فن های مناسب برای گلخانه به عوامل زیر بستگی دارد: ۱- به دما و رطوبت منطقه ۲- میزان باد در منطقه ۳- شدت تابش نور خورشید ۴- دمای موردنیاز گلخانه ۵- طول و عرض و ارتفاع گلخانه بسته به عوامل بیان شده نوع فن (ابعاد و اندازه، قدرت، موتور و دبی فن) و تعداد فن ها و فاصله مناسب فن ها انتخاب می شود.

پد چیست؟

پدها از جنس کاغذ  کرافت می باشند که دارای خاصیت جذب بالایی است که موجب می شود آب به خوبی جذب پدها شده و خیلی سریع و راحت داخل کاغذ پد جریان یابد. پدها در ارتفاع های ۱، ۱٫۵، ۱٫۸۰ و ۲ متر و با ضخامت های ۱۰ و ۱۵ سانتی متر و در عرض ۶۰ سانتی متر تولید می شوند.

تاثیر آب و هوا بر عملکرد پد سلولزی:

جالب آنکه بدانید هر چقدر هوایی که وارد پدها می گردد گرم تر و خشک تر باشد، کارآیی این سیستم بهتر می شود. به عنوان مثال در شهرهای مرکزی همانند یزد، کاشان، سمنان، کرمان و اصفهان که آب و هوایی گرم و خشک دارند نصب سیستم پد و فن تاثیرگذارتر خواهد بود و دمای گلخانه را تا ۱۶ درجه سانتیگراد کاهش خواهد داد، اما در شهرهای شمالی همچون رشت و ساری که آب و هوا شرجی و دارای رطوبت بالایی می باشد این تاثیر کمتر شده و به ۱۰ درجه می رسد.

انواع فن و هواکش گلخانه

۱-  فن گلخانه اگزاست

فن گلخانه اگزاست در سایزهای ۱۰۰ و ۱۴۰ ارائه می گردد. فن های گلخانه اگزاست دارای موتور سه فاز ۱۴۰۰ دور می باشد، که این موتور به سفارش مشتری می تواند تک فاز نیز باشد. تیغه های پره فن گلخانه اگزاست از جنس استیل می باشد. قدرت جابجای هوای فن گلخانه اگزاست ۴۲۰۰۰ متر مکعب بر ساعت می باشد. فن گلخانه اگزاست دارای دو نمونه دمپر می باشد. دمپر به صورت اتوماتیک و دمپر به صورت گریز از مرکز.

فن گلخانه اگزاست سایز ۱۰۰*۱۰۰

گلخانه اگزاست سایز ۱۴۰*۱۴۰

معایب و محاسن فن گلخانه دمپر کلاج دار

یکی از معایب فن های گلخانه دمپرکلاج دار وجود قطعه پلاستیکی جهت باز نمودن دمپرها توسط نیروی محرکه الکترو موتور می باشد، این مهم منجرب می گردد به مرور زمان این قطعه پلاستیکی دچار شکستگی گشته و از عملکرد استاندارد خارج گردد. از محاسن فن های گلخانه کلاج دار می توان به باز بودن کامل خروجی دمپرها در زمان ئکار کردن فن اشاره کرد، که در نتیجه هیچ گونه مقاومتی در مقابل تخلیه هوا از طریق دمپرها وجود ندارد. در نمونه های دمپرهای غیر اتوماتیک این گونه از فن های گلخانه به وسیله هوای تولید شده از طریق پره های که بر روی الکترو موتور نصب گشته باز می شود و زمانی که الکترو موتور خاموش شود دمپرها نیز بسته خواهد شد. از فن گلخانه کلاج دار می توان در فصل تابستان به عنوان هواکش استفاده نمود. با باز گذاشتن دمپرهای فن گلخانه کلاج دار در فصل تابستان می توان به جابجایی هر چه بهتر هوای داخل گلخانه با هوای بیرون کمک نمود.

عکس از نمونه دمپرکلاج دار فن گلخانه اگزاست

مشخصات فن گلخانه اگزاست

  1. فن گلخانه اگزاست دارای ۶ پره از جنس استیل با ضخامت ۱/۲ میلی متر با حداقل لرزش می باشد.
  2. اتصالات فن گلخانه اگزاست از جنس فلز مس ضد زنگ بوده و در برابر استحلاک بسیار مقاوم می باشد.
  3. دمپر های موجود در فن گلخانه اگزاست به ضخامت ۰/۸ میلی متر می باشد و میله های موجود در فن گلخانه اگزاست جهت باز کردن دمپرها به ضخامت ۱/۵ میلی متر، و از جنس فولاد گالوانیزه می باشد.
  4. دستگیره پلاستیکی موجود بروی فن گلخانه اگزاست باعث سهولت در جابجایی می گردد.
  5. فن گلخانه اگزاست دارای موتور با توان ۲ اسب بخار و دور خروجی ۱۴۰۰RPM می باشد.
  6. فن گلخانه اگزاست دارای بلبرینگ از جنس مرغوب با عمر طولانی می باشد.
  7. طوری محفظه موجود بروی فن گلخانه اگزاست از جنس استیل مرغوب و ضد زنگ می باشد.
  8. طول پروانه فن گلخانه اگزاست ۱۲۷ سانتی متر می باشد.

۲- فن گلخانه سیرکوله

فن گلخانه سیرکوله به صورت دایره ای می باشد که در زیر سقف گلخانه نصب می گردد و جهت خارج کردن هوای گلخانه استفاده می گردد. از این نوع فن نیز در مرغداری استفاده می گردد. این نمونه از فن های گلخانه نیز به نام جت فن شناخته شده است و فاقد لرزش می باشد. فن گلخانه سیرکوله از تغییرات شدید رطوبت هوا که موجب ضرر برای گیاهان می شود جلوگیری می نماید.

فن گلخانه سیر کوله در سایزها و قطرهای مختلفی موجود می باشد. سایز و قطر فن گلخانه سیر کوله ۴۰-۵۰-۶۰ سانتی متر می باشد. قدرت جابجای، و تهویه هوای فن گلخانه سیرکوله به میزان ۴۲۰۰ متر مکعب بر ساعت می باشد. فن گلخانه سیر کوله دارای تعداد پره های متفاوت و متنوع می باشد. این تعداد پره ها شامل ۳ و ۴ و ۶ و ۹ پره با موتور تک فاز۱۴۰۰RPM یا موتور سه فاز می باشد.

فن گلخانه سیر کوله سایز ۴۰ سانتی متر

فن گلخانه سیر کوله سایز ۵۰ سانتی متر

فن گلخانه سیرکوله سایز ۶۰ سانتی متر

مزایای فن گلخانه سیرکوله

  1. کاهش میزان رطوبت در فصل زمستان
  2. بهبود بخشیدن دمای داخلی گلخانه
  3. بهبود بخشیدن در تنفس گیاهان موجود در گلخانه
  4. افزایش در تخلیه هوای گرم موجود در گلخانه در فصل تابستان
  5. جلوگیری از ایجاد شیوع بیماری و همچنین بهبود بخشیدن به تعرق گیاهان موجود در گلخانه
  6. بهبود بخشیدن به توزیع گرما در صورت استفاده از سیستم بخاری و یا سیستم هیتر گلخانه
  7. نصب بسیار آسان و همچنین صدای بسیار کم

لیست قیمت پد و فن گلخانه

مشتری گرامی، ضمن عرض پوزش، به استحضار می رساند که در حال حاضر کلیه لیست قیمت ها در حال بروزرسانی می باشد. پیشنهاد می گردد جهت دسترسی به لیست قیمت پد و فن گلخانه  و یا جهت دسترسی به اطلاعات فنی کالای درخواستی با کارشناسان مربوطه در شرکت تماس حاصل نمایید.