شمعدانی گیاهی پر توقع نیست و شما میتونید با رعایت نکات خیلی ریز زیر یک شمعدانی سرحال و شاداب داشته باشید پس حتما نیازهای نگهداری گل شمعدانی را مطالعه کنید.

خاک مناسب شمعدانی
اگر میخواید یک شمعدانی خوب داشته باشید اولین نکته انتخاب خاک مناسب برای این گیاه هست شما برعکس خیلی از گیاهان باید خاک سنگین برای این گیاه انتخاب کنید، این خاک میتونه دو قسمت خاک برگ، چهار قسمت خاک باغچه ، دو قسمت کود گاوی پوسیده و دو قسمت شن انتخاب بشه.

نور مناسب گل شمعدانی
برای نگهداری گل شمعدانی نیاز به یک نور معمولی و مستقیم آفتاب داره و این باعث میشه که گلدهی گیاه بهتر باشه ، ولی توجه داشته باشید که آفتاب شدید برای این گیاه کاملا مضر هست و در تابستان سعی کنید گیاه را به محیطی که کمی سایه باشه انتقال بدید. ولی خب الان برخی گونه های تولید شده که در زمستان هم به گل میشینه. ولی میتونید از نور مصنوعی در زمستان استفاده کنید تا گیاهتون به گل بشینه.

آبیاری گل شمعدانی
در نگهداری گل شمعدانی نیاز به آبیاری زیاد نیست و شمعدانی محیط خشک را میپسنده و حتما بین دو آبیاری خاک گیاه تا عمق ۴ سانتی متر باید خشک بشه. گونه هایی وجود دارد که نیاز به خزان دارند پس به یاد داشته باشید که در این مدت گیاه خودتون رو نباید آبیاری کنید.

ولی همانطور که میدانید بر عکس شمعدانی معمولی، شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری آبیاری زیادی داره و خاک اونها باید همیشه مزطوب باشه (البته خیس نباید بمونه). ph مناسب برای نگهداری گل شمعدانی ۶ -۶/۵ است.برای شمعدانی پیچ “پی هاچ” باید کمتر از ۳/۵ باشد.یک خاک خوب باغی،برای ان مناسب است.خاک گلدان ان باید زه کشی کافی داشته و امیخته ای از سه قسمت خاک لوم،یک قسمت کود دامی و یک قسمت ماسه برای ان مناسب است.

دمای مناسب رشد شمعدانی

شمعدانی معمولی در گستره دمایی وسیعی میتواند رشد کند و گل بدهد.در گیاهان به دست امده از قلمه،دمای شبانه ۲۱ درجه سانتی گراد بهتر از دمای ۱۵ یا ۱۰ درجه گلدهی را تسریع میدهد.در شمعدانی های بذری،افزایش دما از ۱۰ تا ۲۴،سرعت رشد و گلدهی را بالا میبرد.البته در بعضی منابع بیان شده است که دماهای پائین برای گلدهی  P.domesticum لازم است و گل انگیزی فقط در دمای کمتر از ۱۷ درجه رخ میدهد.شمعدانی عطری در دمای ۵ تا ۱۰ درجه بیشترین رشد و نمو را از خود نشان میدهد.

در تولی اقتصادی شمعدانی،دمای روزانه ۲۰ درجه و شبانه ۱۷ درجه برای گیاه فراهم میکنند.با وجود این در نقاط سرد به ناچار باید در ماه های زمستان و حتی در فصول دیگر شمعدانی ها را به داخل منزل برد یا انها را در گلخانه نگهداری نمود.شمعدانی در محیط داخلی منزل نیز به خوبی رشد و نمو میکند.تهویه هوای اتاق ها،عامل مهمی در زمینه نگهداری شمعدانی است.

به طور کلی،شمعدانی گیاهی ویژه اب و هوای متعادل و کمی مرطوب سواحل دریاست.گاهی در باغ ها شمعدانی بلند و قوی میشود ولی در شرایط گلخانه های گرم و خشک و یا سرد و بی نور،چنین رشدی امکان پذیر نیست.در شرایط محیطی سرد و خشک،برگ های مسن شمعدانی قرمز رنگ میشوند.

کود دهی

برای نگهداری گل شمعدانی حتما از کود استفاده کنید و گیاه خودتون رو در فصل های گرم سال تغذیه کنید ولی در زمستان سعی کنید به گیاهتون کود ندین. میتونید برای تعذیه گیاه از کود کامل ماهی یکبار استفاده کنید. توجه داشته باشید کود و آبیاری بیش از حد،باعث رشد رویشی(علفی) زیاد و کاهش تعداد گل میشود.

تکثیر گل شمعدانی

برای تکثیر شمعدانی میتویند از روش های مختلفی استفاده کنید ولی روش قلمه گرفتن معمول ترین و رایج ترین روش تکثیر است. شمعدانی با قلمه ساقه که از اول تابستان تا اواسط پائیز اگر گیاه گرفته میشه،توجه داشته باشید که قلمه ها را باید از شاخه های جدید بگیرید، قلمه باید درست از زیر یک گره قطع بشه. قلمه باید ساده و به طول ۸-۱۲ سانتی متر و دست کم دارای ۳-۴ گره باشد.برگ های پائینی قلمه و نیز کل باید حذف بشوند. قلمه ها را در ماسه و در محیط گرم گلخانه کشت کنید. در روزهای اول،به قلمه ها سایه داده میشود ولی پس آنکه خطر پژمردگی رفع شد، به تدریج به آنها نور کافی میدهند.